besättning Archives - Flygvärdinnan

besättning

Nu är det fredag igen och jag såg att jag inte har bloggat på en vecka. Dåligt!! Jag har mest jobbat och tränat så det har inte varit så mycket roligt att berätta. Igår var min första lediga dag igen och det blev ett dubbelpass: underkropp sen 55 minuter yoga. Idag blir det armar, vader och mage sen ska jag och Sabina tvätta våra bilar och njuta av solen …

Igår var det en av årets mest kommersiella dagar: Alla Hjärtans Dag. Jag har alltid tyckt att det är en speciell dag även om jag inte gillar det kommersiella (och även om jag aldrig fått något gulligt, varken blomma eller gest), men en dag som ska handla om kärlek och att visa att man tycker om sin partner eller vänner. En fin tanke trots att den är lite förstörd …

Jag var knappt människa efter att ha sovit alldeles för lite och behöva gå upp kl 02:45 imorse, men med fantastiskt crew och en härlig tur till Split så var man ändå på topp (nästan). En runda till gymmet och lite rehabträning med övningar jag fått från kiropraktorn, sen vilade jag på soffan ett tag. Vid 17:00 mötte jag upp några härliga vänner för sista middagen på Ya-Ha för …

Jag blev utkallad igår och flög en liten tur till Helsingfors och tillbaka. När jag kom till brofästet mellan Sverige och Danmark var det helt plötsligt stopp. Förmodligen hade en olycka hänt och kön för att ta sig över till danska sidan bara växte. Jag var ute i rätt god tid, men skickade ändå ett sms till en av de andra flygvärdinnorna för att förvarna att jag eventuellt kunde …

Godmorgon! En god natts sömn och jag har en massa att fixa med idag innan jobbet. Försöker få liv i Jonna via sms för att vi skulle äta frukost ihop och jag är jättehungrig, men det går sådär. Och på tal om hungrig… Jag tog en bild på min mage efter gårdagens arbetspass på över tolv timmar där jag spenderat totalt 7 timmar och 10 minuter i luften, uppdelat …

Förr i tiden var livet som flygvärdinna förknippat med glamour. Man skulle vara välutbildad, se bra ut, vara singel (jo, det är sant) och det var endast kvinnor som fick arbeta som flygvärdinnor. Man hade långa layovers på de finaste hotellen och reste runt hela världen. Att resa som passagerare var också en lyx. Ombord på flygplanet blev man väl omhändertagen av flygvärdinnorna , fick fin mat och dricka …

När det behövs crew till en flygning brukar vi få ett sms där det står vilken flygning det gäller samt incheck och utcheck. För någon timme sen fick vi ett sms om att en hel besättning behövdes för en tredagars-slinga till Teneriffa. Jag börjar ju jobba imorgon, men chansade och skickade ett sms att jag kunde ställa upp om det behövdes och de ville byta mina kommande arbetsdagar. Efter …

Idag blev det en väldigt kort arbetsdag när jag endast flög t/r Oslo, men det var lika trevlig för det! Vi hade en s.k. “spot check” ombord där en supervisor följer med under arbetsdagen för att kolla oss i besättningen (arbetsrutiner, service, uniform, m.m.) och vi klarade oss finfint! Det är inte för att sätta dig någon utan för att kontrollera standarden på de olika baserna, vilket är en …

Så blev det lunch med besättningen också (minus styrman som skulle ut på powerwalk). Vi gick förbi en mysig julmarknad på vägen och jag tyckte att vi behövde ta en bild. Nu syns tyvärr inte julmarknaden så mycket, men Niklas och Daniel kompenserade för det. Min mobil är nu så full att jag inte kan ta bilder längre, så Daniel fick fota med sin mobil istället. Innan kunde jag …

Jag sitter med en ansiktsmask i ansiktet nedkrupen i hotellsängen i Aalborg, har färgat ögonbrynen och ögonfransarna och ska snart gå och lägga mig och titta på Svenska Hollywoodfruar på TV3Play. Taxin kommer och hämtar oss klockan 06:25 imorgonbitti så jag ska försöka somna i tid ikväll. Mitt crew och en till besättning som också är här har suttit nere i hotellobbyn och ätit take away-mat tillsammans. Nog för …