Det här med vikt och sånt - Flygvärdinnan

Det här med vikt och sånt

February 24, 2015

När jag var yngre (ca 20 år) vägde jag mig minst en gång om dagen. Jag vägde alltid 48kg, vilket var lite till mina 166cm, och skulle vågen närma sig 49kg fick jag nästan panik. Detta är självklart inte ett friskt beteende, men det är tyvärr väldigt vanligt hos många. Speciellt unga tjejer, men även killar för den delen. Inte nog med att 48kg var väldigt lite, men de siffrorna på vågen säger ingenting om hur man egentligen mår. Och skulle man gå upp ett kilo säger det dig inte om det är fett eller muskler, som faktiskt väger mer.

En dag kastade jag faktiskt ut min våg och sedan dess har jag inte ägt en eftersom jag intalar mig att siffrorna på vågen inte säger mig något om min hälsa (så länge jag inte är kraftigt överviktig och behöver gå ner). Jag vet ju inte om jag gått upp för att jag tränat hårt och ökat i muskelmassa eller gått ner och minskat i fett. Eller tappat muskler för den delen.

Jag tycker dagens skolor borde undervisa ungdomar mer i kost, träning och hur kroppen fungerar. Tonårstjejer är livrädda för kalorier och fett, men vet inte att kroppen behöver protein, kolhydraterna och fett samt ett visst antal kalorier varje dag bara för att ens organ ska fungera. 

Jag tycker träning, hälsa och kost är jätteintressant och jag fick göra en gratis vägning på en specialvåg på gymmet som visar vad min vikt faktiskt består av. En sådan typ av vägning hade jag kunnat tänka mig göra en gång i månaden för att se hur man faktiskt mår. 

Jag tänkte visa mina resultat för att ta som exempel vad mina idag 54,3kg faktiskt innebär. Enligt denna vägning, där man står barfota på en våg som gör en uppskattning av kroppssammansättningen (som är grundad på mätningen av kroppsresistansen i tetrapolär fas vid en frekvens av 50 KHz), består min vikt av:

  • 10,4kg fett, vilket är 19,1% av min totala kroppsvikt
  • 43,9kg fettfri massa (FFM) varav 41,7kg är muskelmassa
  • 2,2kg utgörs av mitt skelett
  • Total kroppsvätska (TBW) är 30,5kg, vilket blir 56,2% 

Utifrån detta räknar vågen även ut mitt BMI, som är 19,7kg, och att min ideala kroppsvikt borde vara 60,6kg.

Min basala ämnesomsättningshastighet (alltså vad min kropp gör av med under en hel dag i vila) är 1312kcal och min metaboliska ålder är 14 år.

Enligt denna uträkning ligger jag alltså under snittet för vad som anses som “normalviktigt” BMI (som ska ligga mellan 20-25) och fettprocent (som enligt min ålder och längd borde vara mellan 11,7-21,5kg eller 21,0-32,9%). Hade jag dock lagt på mig 5kg i muskler hade jag sett biffig ut och 5kg extra fett hade gett mig en kagge, så man kan inte gå helt efter dessa riktlinjer. Men det är intressant att se att bara för att jag väger 6kg mer idag än när jag var 20 år så är jag ändå mer hälsosam nu, trots att jag enligt riktlinjerna väger “för lite”. 

Det är mer intressant att väga sig om ca en månad igen och se om man ökat i t.ex. muskelmassa än att varje dag se om vågen har rört sig lite upp eller ned. Så rekommenderar detta till alla som är intresserade av sin hälsa!



Kommentera

Var vänlig vänta...