Att bli flygvärdinna – arbete

Jag kom nyss hem från gymmet och ska äta lunch, men först kommer ett utlovat inlägg om en flygvärdinnas arbetsvecka.

Precis som lönen så varierar en flygvärdinnas arbetsvecka rätt mycket från flygbolag till flygbolag. (Lön ska jag berätta mer om en annan gång.)
Oftast har man s.k. arbetsnycklar (som jag nämnt tidigare) och det betyder att man precis som en “vanlig Svensson” jobbar x antal dagar och sen är ledig så och så många dagar, alltså jobba fem, ledig två. Men det kan även vara fler lediga dagar (vanligt är jobba fem, ledig tre eller fyra).
Man kan även ha s.k. variabel nyckel, t.ex. jobba fem, ledig två, jobba fyra, ledig tre. Vissa bolag anställer även på lägre procent (typ 80% arbetstid). Då har man ofta en varierad nyckel eller fler lediga dagar.
Komplicerat?

Hur som haver så måste alla existerande flygbolag följa Subpart Q som är en regelsamling som styr arbetstid och vila för all flygande personal, flygvärdinnor som piloter. Subpart Q är grunden för hur hårt man som mest får arbeta, sen är det upp till varje bolag om de vill ha mildare arbetsdagar. Enligt dessa regler får man max arbeta 190 timmar på 28 dagar och max 60 timmar på en period av sju dagar. Det är dock inte så lätt som det låter, för flygande personal arbetar även under s.k. blocktimmar, vilket är de timmar som varar från det att man “block off” (när man tar bort blocken som läggs bakom flygplanest hjul när man står parkerad vid gate eller remote*) tills man “block on” igen (blocken läggs tillbaka när man nått sin destination). Det ska väl egentligen representera de timmar som man flyger, men det blir ju mer än det när man räknar in taxning*, kö till take off, etc.
Som ni säkert förstår så är en arbetsdag längre än bara de blocktimmar man flyger eftersom man alltid har briefing* en timme innan avgång och sedan har säkerhetsprocedurer att gå igenom innan passagerarna släpps ombord. Har man en turnaround* eller fler leg* så är det ju fortfarande arbetstid mellan block on och nästa block off igen.

Varför räknar man då både arbetstimmar och blocktimmar? Jo, för att  man ska kunna använda sin personal så mycket som möjligt. Förseningar och annat som kan komma upp påverkar ju arbetstiden, men inte blocktimmarna eftersom när du väl är uppe i luften så förändras inte flygtiden. Man får arbeta 100 blocktimmar på en 28-dagarsperiod (då ser ni ju skillnaden eftersom man fick jobba 190 arbetstimmar på 28 dagar). På ett år får man max arbeta 900 blocktimmar.

Så hur länge får man arbeta på en dag då? Enligt Subpart Q får man arbeta 13 timmar per dag, men dessa 13 timmar förkortas med 30 minuter per leg om man flyger mer än två leg. Detta är för att det blir jobbigare med många leg än med ett eller två lååånga leg.
Men vi ska ju inte göra det lätt för oss, så visst får man jobba mer än 13 timmar vid förseningar och oförutsedda händelser (s.k. commander’s discretion*).

Det är inte bara pest och pina med långa arbetsdagar för Subpart Q bestämmer även över hur mycket vila vi måste få. På hemmabas måste vi få minst 12 timmars vila eller så många timmar vi arbetat. Alltså har vi arbetat 12,5 timmar måste vi ha 12,5 timmars vila, men har vi arbetat mindre än 12 timmar måste vi ändå få minst 12 timmars vila.

Jag hoppas ni förstår något i alla fall för Subpart Q är inget man lär sig utantill. Inte ens vi som arbetar efter det kan det utantill!
Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om detta för jag har inte ens nämnt hälften, men nu har ni fått en liten idé om hur komplicerat men kontrollerat det är.
Subpart Q bestämmer även hur länge vi får ha standby, vila på utebas (annan destination än hemma), pickup-tider på utebas, incheckstider, utcheckstider, m.m. Det är otroligt att det faktiskt fungerar!

air hostessBild från Google

*remote = när ett flygplan inte står vid en gate utan fritt ute på flygplansområdet (då man behöver trappor för att komma av).
*taxning = när ett flygplan kör på marken av egen kraft (verb: taxa, engelska: taxi).
*briefing = varje crew (flygvärdinnorna och piloterna) går tillsammans igenom dagens flygning (flygtid, passagerarantal, m.m.) samt repeterar första hjälpen- och säkerhetsfrågor.
*turnaround = när man flyger till en destination och sedan vänder hem direkt igen efter att man fått på nya passagerare
*leg = en flight från punkt A till punkt B kallas för ett leg (ett leg, flera leg). Kallas även ben på svenska (men det låter töntigt).
*commander’s discretion = vid oförutsedda händelser får kapten, efter att ha frågat hela sitt crew, godkänna längre dagar än tillåtet. Används bara i nödfall.