Flygstrejk

Ingen bransch är väl så drabbad av strejker och kaos som flygbranschen. Alltid är det en flygplats i något land eller stad som ska strejka och då drabbas alla som ska flyga dit eller därifrån. Och vem är det då som får ta emot skiten från sura och besvikna passagerare? Flygvärdinnorna såklart.

Vad folk inte verkar vilja förstå är att när någon väl strejkar, t.ex. ett handlingbolag/bagagepersonal/incheckningspersonal, så finns det inget ett flygbolag kan göra för att påskynda processen. Men som passagerare associerar man strejken med just det flygbolag man valt att flyga med och tänker
“Uuuush va dåligt av XXX Airlines! Jag ska aldrig flyga med dem igen, det är ju aaalltid problem och förseningar!”

Flygindustrin är oerhört påverkat av minsta lilla då det är så många enheter som är i spel. Det är flygledartorn, handlingpersonal, cabin crew, flygplatser, cateringleverantörer, m.m.
Och inte nog med det så påverkas industrin även av vädret. På sommaren när det är högsäsong är det ofta så mycket trafik att man får slot tider*, hamnar på holding*, kö till takeoff, etc. På vintern hindras man av snö och blåst och får stå i kö till deicing*.
Och ingen missade väl det kaos som utbröt när vulkanaskan spreds i luften förra våren?!

*slot tider – vid mycket flygtrafik kan man få en slot tid som är en “tidsrymd” då man måste ge sig av. Missar man sin slot tid kan det dröja allt från några minuter till flera timmar tills man får en ny tidsrymd.
*holding – är det mycket trafik när man är på väg att landa kan man hamna i holding, vilket betyder att man får cirkulera i luften tills landningsbanan är ledig och det blir ens tur att få landa.
*deicing – på vintern sprutar man en glykolblandning på planen för att få bort snö och is.