Hur gör du nu då för att inte vända på dygnet helt och hållet efter en sån nattflygning och en hel dags sömn? :)

Ha det bäst!! :) /Zandra

Svar: Jadu, Zandra, sånt kan ta tid om man inte är en van jetsetter. 😉
Det handlar egentligen om att hålla ut, dricka kaffe på rätt tider och varva ner fast man inte kan somna. Jag kan ta en powernap om jag känner att ögonen inte vill vara öppna längre, men inte mer än 30-45 minuter för att sedan kunna somna på kvällen igen.
Imorse ställde jag t.ex. klockan på 10:30 för att inte sova bort hela dagen. Jag sov ju inte särskilt mycket under natten eftersom jag var rätt pigg, men jag låg ändå i sängen och läste en bok med svag belysning. Det brukar vanligtvis bara ta den första lediga dagen att komma ifatt i dygnsrytmen igen så imorgon vaknar jag nog i vanlig tid av mig själv.

Det jobbiga är egentligen inte nattflygningarna, utan när man har ett kort stopp på en destination där tidsskillnaden skiljer sig med mer än 4 timmar från hemma. Samtidigt som man vill ut och shoppa och kanske njuta av sol och en strand så måste man tvinga sig att varva ner i hotellsängen för att kunna vara fit for flight till hemvägen. Detta är ett vanligt misstag många nya flygvärdinnor gör. Man vill hinna se allt och utnyttja sitt stopp till max, men sen är man så trött så man nästan mår illa när man ska flyga tillbaka.

När man väl har kommit in i flygvärdinnerutinerna så tycker man varken att det är konstigt eller jobbigt att ha det på detta sättet. En liten fördel är att man ofta är ledig när inte kompisarna hemma är det, så man hinner komma ifatt innan det är dags att vara social.