Tryckutjämning

Hej! Jag har just hittat till din blogg och tycker den är väldigt intressant, eftersom jag själv gärna skulle bli flygvärdinna :) Just nu är jag bara 17 så det dröjer ju några år, men jag oroar mej över att min längd blir ett problem. Jag är nämligen bara 162 cm lång (kort). Är det helt omöjligt för mej att bli flygvärdinna? I Asien är ju folk allmänt ganska korta, är alla flygvärdinnor där faktiskt över 165 cm? /Daniela

Svar: Hej Daniela! Eftersom du bara är 17 år än så länge så kan du alltid växa till dig någon centimeter, men ni ska inte haka upp er för mycket på längdkraven! Några centimeter hit eller dit är ingen fara så länge ni har ett intressant CV och en outstanding personlighet.
Det är detta som är tråkigt när flygbolag ställer minimikrav för att ansöka eftersom många blir avskräckade då de är en centimeter för kort eller har en synlig tatuering.
Precis som du skriver så är asiater ofta kortare och det finns ju massvis med asiatiska flygbolag. Alltså är det upp till varje flygbolag vilken längd de vill ha som krav. Men man ska alltid testa och söka jobbet!

Tack för dina alltid bra svar! Jag har varit på intervjun/infon om Novair och jag gick vidare till intervju del två!!! :-) det är via proffice aviation ! Några frågor dök upp efter att jag varit där, bla så var det en kille som frågade om man fick ta med sig kompisar på resan och fick svaret ‘ ja men man måste ha jobbat i minst sex månader för det’, men vad innebär det egentligen? Att man får ta med sig en kompis gratis när man är på långflygning som får bo med en på hotellet? Eller att man får ge rabatterade priser? Det framgick inte o jag ville inte fråga :-)
Har man mindre betalt om man är anställd via proffice Aviation än om man är anställd direkt av flygbolaget? Gäller andra/mindre förmåner eftersom man inte är direkt anställd av i detta fall då Novair? /Katrine

Svar: Hej Katrine! Stort grattis! 😀 Jag håller tummarna att du får jobbet i slutändan också!
Det han frågade om var med största sannolikhet om man har möjlighet att ordna s.k. ID-biljetter åt sina vänner. Dessa ID-biljetter kan köpas till ett mycket lägre pris än vad de säljs för till vanliga passagerare och det är en förmån som så gott som alla flygbolag erbjuder sina anställda. Det är även vanligt att man måste ha arbetat x antal månader innan man får börja utnyttja denna förmån.
Arbetar man för ett bemanningsföretag, som Proffice Aviation är, kan avtalet variera lite från det avtal som de fast anställda har. I principen ska det se likadant ut. En nackdel att arbeta genom ett bemanningsföretag är att om flygbolaget måste skära ned på personal så är det oftast bemanningsföretagets anställda som får sluta först, men man har man alltid en uppsägningstid på 1-3 månader.
Får du jobbet ska du se det som en stor vinst för det är ofta en inkörsport till fast anställning i framtiden. Lycka till!

Hej igen Flygvardinnan.
Tack för svar sist ;-) .
Nu har jag en fråga till… Jag har suttit o läst hela din blogg ( mycket mycket trevlig sådan) och fått svar på mycket jag undrade över. Har förstått att du vill bara anonym och förstår så klart det. Att du inte vill göra reklam om flyg bolag förstår jag men jag undrar om du möjligen skulle vilja peka mej i rätt riktning vilka bolag som inte flyger på så mycket stopp och som inte har personal kvar på resmål så länge? Har förstått att det är olika mellan bolag som charter och reguljärt. Men en novis som mej vet inte riktigt vilka som gör vad. Vet inte om du tycker det blir svårt o svara på i din ställning /Ingela

Svar: Hej igen Ingela och tack för dina fina ord!
Självklart kan jag försöka peka dig i rätt riktning utan att göra “reklam” för något bolag. Som du skriver så är det ett flygbolag som flyger reguljärt som du borde satsa på om du inte vill sova borta allt för ofta. Vill du ha lite “normalare” arbetsdagar så borde du satsa på flygbolag som flyger inrikes, t.ex. Skyways, Golden Air, Malmö Aviation, Next Jet, Kullaflyg och barents Airlink, beroende på vart i landet du bor.
Jag tycker att även om inte det finns några lediga tjänster för tillfället så kan man alltid skicka in en intresseanmälan med ett personligt brev, foto samt CV. Det kan gå fort när nya flygvärdinnor plötsligt behövs igen.
Lycka till och låt mig veta hur det går för dig!

Hejhej!
Brukar dem vara hårda med att man måste vara 165 cm? För det har varit min dröm att bli flygvärdinna så länge jag kan minnas, men jag är bara 159 cm – det är möjligt att jag växer lite till men så många fler cm tror jag inte att det blir :/
/Louise

Svar: Hej Louise! Denna frågan får jag väldigt ofta och svaret är nej. Längdkraven är inte benhårda och man ska inte avskräckas från att söka om man saknar någon centimeter. Det finns även flygbolag som endast har en maxgräns när det gäller längden, så sök! 🙂

Snabb fråga, e du med i 10000 meters klubben?om inte, vill du?:D /Oscar

Svar: Hej Oscar! Hehehe, nej jag är inte med i 10,000 metersklubben. En flygplanstoalett är en av de mest avtändande platser jag kan tänka mig. Läs mer HÄR.

Hej! Jag undrar om du har något tips på vad som hjälper när man har problem med tryckutjämningen? Jag har STORA problem med den vid landning och senast jag flög satt jag bokstavligen och grät för att det kändes som att mina trumhinnor skulle explodera. Jag har varit “öronbarn” och vet inte om det kan ha med det att göra. Sedan får jag dessutom alltid lock för öronen som sedan varar i runt tre dagar, och då är det lock som gör mig halvt döv, riktigt kraftigt med andra ord.
Alla dom vanliga knepen med tuggummi, blåsa ut när man håller för näsan osv fungerar inte för fem öre.
Till detta hör också att jag så himla gärna vill bli flygvärdinna efter gymnasiet, men den smärtan jag känner vid varje landning hindrar verkligen mig eftersom den nästan är outhärdlig..
Tacksam för hjälp!!! (och tack för en super bra blogg!)
/Olivia

Svar: Hej Olivia! Vad jobbigt att alltid ha problem med öronen när du ska flyga. Jag vet hur ont det kan göra. De vanligaste tricken är, som du skriver, att tugga tuggummi eller tryckutjämna genom att hålla för näsan och försöka blåsa genom den. Man kan även prova att svälja, gäspa eller vicka på käken.
Orsaken till att man får ont i öronen är för att trycket inuti hålrummen i örongångarna (som går mellan öronen och bihålorna) skiljer sig från trycket utanför kroppen. När man stiger upp i luften minskar trycket utanför medan trycket inuti hålrummen fortfarande är detsamma. Då känner man ett tryck i öronen som kommer inifrån, medan detta trycket kommer utifrån när man sjunker i höjd. Samma sak händer när man dyker, fast omvänt. Är man förkyld är gången mellan öronen och bihålorna svullen och vätskefylld och blir då svårare att tryckutjämna. Detta kan då bli mycket obehagligt och smärtsamt och kan t.o.m. leda till att trumhinnorna spricker. (Därför ska flygvärdinnor inte flyga när de är förkylda.) För att minska denna svullnad kan man få tabletten Rinexin utskriven av en läkare som verkar slemhinneavsvällande. Vanligt nässpray som Nezeril eller Otrivin kan även hjälpa, precis som naturläkemedlet Sinova.
Jag rekommenderar att du pratar med en läkare som kan ta sig en titt på dina bihålor om du vill bli flygvärdinna. Hoppas det löser sig!